29 Mart 2010

Ben sade hallerini seviyorum sebzelerin

Böyle hallerini yani. Resim yazısı saçma oldu biliyorum. Zaten artık böyle şeyler söylemeye korkuyorum. Enginara taptığım için putperest zannedildim, şimdi de Sultani bezelyeyle aşk yaşıyorum sanılır diye korkmuyor değilim ya ne yapayım bir kere çıktı ağzımdan, yazdım. Antalya'da Sultani bezelye baharın en güzel sebzelerinden biridir. Çıktığı zaman ille de her hafta alırım. Enginar birinci sevgilimse, bezelye ikinci sırayı alır. Bazen yer değiştikleri de olur hatta. Ayıklarım güzelce, yani sadece tepelerini alır, varsa kılçıklarını temizlerim. Neyse ki Antalyalı pazarcılar insaflıdır, seçmenize izin verirler sebzeyi, meyveyi. Üşenirler çoğu zaman, poşeti uzatırlar, "doldur" derler. Benim poşetlerim yanımda olur her hafta. Temiz olanları pazar çantasına atarım çünkü. Böylece annemin evimize kazandırdığı poşet dağlarını eritmeye çabalarım. Körpe olanlarını seçerim. Kartlaşanlar liflenir, zor pişer hale gelir. Bezelyeleri ayıklayıp biraz suda bekletirim, çıtır hale gelirler. Güzelce yıkar yayvan tencereme alırım. Üzerine 1 çorba kaşığı sızma zeytinyağı (çok bile, bir tatlı kaşığı da yeter) az tuz, az karabiber, bol sarımsak. Kapağını kapatır pişmeye bırakırım. Başından da çok ayrılmam. Kendi suyuyla piştiğinden şöyle bir harlı ateşte tutup kısarım ateşi, 5 dakika, bilemediniz 7 dakika. Fazlası haksızlık olur güzelliğine. O çıtır çıtır hallerini yitirmeden yenmek isterler. Gelin siz söyleyin, ben aşık olmayayım da kimler olsun bu güzele?

37 yorum:

pınar dedi ki...

Ben olabilirim mesela...çok güzeller çok.çıtır çıtır..

Narince dedi ki...

Ben de sabah sabah bezelyelerim bitti, tazesi çıkacak diye avunduydum. Sizin oralarda çıkmış, bize de gelir umarım. Çünküm bezelyeyi çocukluğumdan beri çok severim.
Hani Mina Urgan sevdiği düşünür ya da yazarlardan söz ederken sevgilim der ya, O' nu getirdin aklıma. Birisi ne diyor bu kocaman kadın, ne saçma, nerden sevgilisi oluyor demişti. Kendi düştüğü komik hali görememişti.
Sen yaz, biz severek okuyalım.

Burada pazarcılar seçtirmiyor, ne fena! Eşim ilk geldiği yıllar sinirlenirdi, o da alıştı artık. Ama daha çok pazarcılar oldu sanırım alışan, yanımda onunla gitmeyi tercih ediyorum, cadılık yapmama gerek kalmadan seçtiriyorlar, erkek erkeğe bir dil var aralarında.

HADİYE dedi ki...

Tijenciğim merhaba,

Kirazdan olsun yüzükler. Yüzüklerinizi ben takayım.
Şöyle Ankara-Ayaştan Napolyon kiraz getireyim en irisinden takayım parmaklarınıza.

Bu sevda bitmesin Sürsün ömür boyu.

Sevgilerimle*

Leylak Dalı dedi ki...

Çok imrendirdiniz valla Tijen Hanım. Salı günü kısmetse Antalya'da olacağım. Hemen kendimi Çarşamba pazarına atayım ve yapayım:))
Sevgiler...

PAPATYA PRENSES dedi ki...

oh ne ala:) rengine kurban..

Muhterem'le Afiyetle dedi ki...

Sevgili Tijen,
Bahar sebzelerine bende bayılırım.
Ama bende en öncelikli sultani bezelyedir.
Bugünlerde semtimde ki biri hafta başında, biri hafta sonuna yakın kurulan iki ayrı pazarı sırf sultani bezelyeyi almak için ziyaret ediyorum.
Ne yazık ki bu bezelyenin ömrü çok kısa 2-3 hafta içinde tezgahlardan kalkacak.
Bende sık sık pişirip, özlemimi gideriyorum ve tadını çıkarıyorum.
Senin tarifinide de ilk fırsatta deneyeceğim.

Damak Tadı dedi ki...

Çok güldüm Tijen paylaştıklarına..))Gerçekten o yakıştırmayı yaptılar mı??Eğer öylese pes yani..


Bende çok severim ve her mevsim mısırunlu tavası yapılır..Mesela bu hafta 2 kez yapıldı..))Gönlüne sağlık canım benim..Güzel bir hafta diliyorum...




Sevgiler..

lavantalimon dedi ki...

Bu aşk kısa süreli oluyor ama:(
olsun yaşansın anısı yeter gelecek yıla kadar:)

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

allahallah
kalp benim,
mide benim demişler,
aşık olurum olurum kime ne ?
yaz tijenim sen yaz..,

bende bu güzeli bi kenara yazayımmm :)))

yahu organik pazarı beklemek şart oldu bu durumda !

kara kitap dedi ki...

beni de canım sultani bexelye istiyor.dün pazara gittim,ama yok.bursa'da zaten aradığım pek çok sebzeyi bulamam.ben de biraz nefsim körelsin diye konserve börülce alsım.aynen sizin tarifteki gibi pişirdim.bir iki haftaya umarım burdaki pazara da gelir.turunç kokulu düşleri aldım. :)) bugün yarın elime ulaşır.eşime hediye etmeyi düşünüyorum.belki böylece antalya'ya taşınma önerilerime daha sıcak bakar.

LEZZETİKRAM dedi ki...

tijencim böyle güzelliklere bende aşığım :) kim n zannederse etsin:)
yine muhteşemsin eline sağlık :) bizimde pazarlarda boy göstermeye başladı ,almak zamanı
sevgiler

mine dedi ki...

aşkla yazılan bu yazı iştahımı kabarttı, bu hafta alacağım taze baklanın yanına sultani bezelyeyi de ekleyeceğim kesinlikle : =)
biz yaprak bezelye diyoruz, sultani bezelyeyle aynı sanırım değil mi ?

Evren dedi ki...

ama canım çekti, zaten akarnım zl çalıyor. neredne bulacağım ki bu güzelliği...

vintageduygular dedi ki...

Sebze sevmemek mümkün mü? Bende, ve bu aileden gelen birsey bütün sebzeleri cok severim. Sevgiyi kötülemek üzücü ama kulak asmamak lazim.. ;) O zaman bu cumartesi senin icin sevdigim enginar tarifini yaziyim. (Eminim duymuslugun vardir)
Sevgiler ;)

Hülya dedi ki...

Sultani bezelye hiç pişirmedim merak ederdim.
Çok pratik anlatmışsın Tijen'ciğim ilk fırsatta deneyeceğim.
Sevgiler

nalan dedi ki...

hepsi iyi güzel de ben resmin yazısındaki kiraza asılı kaldım şimdi :)
olsa da yesem, şeker olsa 1500,
ne gam !

beste dedi ki...

bahar erken gelmis orlara. Yuzuk kirazdan olsun kirmizi kirmizi hem arada dislersiniz:)

daimamutfak dedi ki...

Şu pazar olayı ne güzel..Gözümüz gönlümüz açolıyor arada..Marketler yerlerini tutamazlar asla..sevgiler Tijenciğim.Pazarın bol olsun..

Ordanburdanhayattan dedi ki...

ben de renklerine aşık oldum inan Tijencim, bahar ne güzel değil mi her yer mis gibi sebze meyve.

MMO dedi ki...

Ne güzel anlatmışsınız.. Vallahi bezelye alıp yapasım geldi. :)

ece arar dedi ki...

bizi kıskandırıyorsun. antalya'ya gelip pazar pazar gezesim var:))

Mimosa Café dedi ki...

harikalar. taze ve çıtırı çiğ çiğ bile güzel gider. bol sarmısak zeytinyağı uygulamasına diyecek yok zaten. nefis.

Mutfak Havlusu dedi ki...

Sen bakma kim ne derse desin aldırma..Nimettir onlar..
Bir insan bezelyeyi bu kadar güzel anlatır dedim bende:)
Biliyorum diyeceksin "zeynepciğim her yazı içinde illa taltiflenilir mi?"inan gönül hoş tutma mevzusu değil bunlar çünkü öyle çıkıyor ki senin yazılar şaşırıyorum hatta kalıyorum böyle yahu bildiğimiz enginar yada bezelye değil mi? diye:)
bizim ailede yemekle arası çok çok iyilerden hatta bizmi abartıyoruz bazen diyorum ama:)
yani sen hiç abartı değilsin.
***
İnceliğin için teşekkürler.Kontrollerinin 2 sinde iyi olduğu dendi.Şu anda iyi görünüyor bakalım kontroller hep iyi sonuçlanır inşAllah..
selamlar.

Pınar Günay dedi ki...

Ah Tijencim şu poşetler konusundaki hassasiyetini de belirtmen ne güzel oldu...Öyle takıntılıyım ki bu konuya. Çöpe attığımız bir adet poşetin aldığı yolu izleyebilseydik, hangi kaplumbağın boynuna dolandığı, hangi canlıyı boğduğu, hangi denizde yüzeylerde görüntü kirliliği yaptığı ve kaç yıl, belki de yüz yıl boyunca tehlikesinin devam ettiğini...İzleyebilseydik, eminim hemen önlem almaya başlardık...
Bu arada bu bezelye meselesi de bir başka takıntım:) Renkleri yeter vallahi, bir de fotoğraf olmuş ki varsın bezelyeyle aşk yaşadığımızı sansınlar:)

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Tijenciğim bende pazarda seçiyorum Bornova pazarında seçtiriyorlar yoksa almam:))Bahar bambaşka güzel sebzelerde çiçeklerde..Ayrıca geçenlerde yazdığımız Girit kabakları hafta sonu Urla İskele Pazarında vardı hemde körpecik ama el yakıyor. Sevgiler

Papatya dedi ki...

Sevgili Tİjen
uzun zaman oldu... Geçen gün aklıma geldi, benim salamuralı kapari tarifini yazacaktın son kitabında. Sonuçta o tarif yazıldı mı haberim olmadı da?

Kırmızı Mutfak dedi ki...

Tijen hn, ''Turunç Kokulu Düşler'' ve ''Her Güne Bir Yemek'' cumartesi günü elimdeydi. Turunç kokulu düşleri haftasonu yatağımın başucundan ayırmadan okudum. Yemek pişirmekle, sebzeler ve meyvelerle ilgili her güzel şeyin beni içine çekmesi gibi kitabınız da çekti, sizinle sohbet etmek gibiydi... Şimdi sırada tarifleri denemek var, kaleminize sağlık...

Belgin dedi ki...

Yesile asik olmayan varmi, hemde böyle en citirina:)) Ben yesilin her tonuna asigim, en cokta yaban otlarinda:)
Öpüyorum bitanem:)

Tijen dedi ki...

Hızlı bir gün olduğu için hemen yanıt veremedim, affedin. Dilerim aşkımız daim olur dostlar, hepinize teşekkürler güzel yorumlarınız için.

rumma dedi ki...

Taze soğan en iyisi..:)

NEŞELİ MUTFAK dedi ki...

flaş....
tijen hanımı sevgilileri ile bastık.hala hangisiyle sevgili olduğuna karar verememiş ama şuan çıkıyorlarmış ....:)))))))))))

pelince dedi ki...

Bu güzelliğe kim aşık olmaz,vallahi bende olabilirim.. Çocuklara yedirebildiğim nadir sebzelerden biri kendisi,o yüzden aramızdaki bağ çok kuvvetli:)
Afiyet olsun Tijencim..

IŞILCA TATLAR dedi ki...

Tijen'ciğim,
Pembe domateslerden sonra balkonda bir de bezelye mi yetiştirsem acaba.
Öyle güzel görünüyorlar ki aşık olmamak mümkün değil.
Afiyetler olsun sizlere.

moon dedi ki...

nasıl da lezzetli duruyorlar çıtır çıtır...en sevdiklerimdendir...

Oya Kayacan dedi ki...

İşte bu aşklardır sık sık dul kalmamın nedeni.

silgi dedi ki...

sultani bezelyeyi gecen sene sizden ogrenmistim ve ilk isim pazara gidip almak olmustu tijen. bu yil amerika'ya yerlestigim icin yiyemeyecegimi dusunup uzuluyordum ama burada her yer sultani bezelye dolu :) biz cig olarak da salataya koyuyoruz, bol bulduk ya :)

Gizem dedi ki...

Bu bebek bezelyeleri boylamasina ikiye kesip baska sebzeler ve kusbasi pilavla kavurunca harika olur, hele bir de bebe misir da varsa kavrulan tencerede on numara olur